Vijf praktische tips voor een leuk leven

Omdat ik al sinds 2005 bezig ben met het begeleiden van mensen bij hun persoonlijke ontwikkeling, heb ik veel gelezen en gesproken over hoe je je leven leuker kunt maken, zodat je gelukkiger wordt. Een belangrijk thema  hierbij is, dat je tevreden kunt zijn met wat er is. Je denkt misschien vaak dat het leven complex en ingewikkeld is, maar met de volgende praktische tips kun je een aantal dingen in je leven vrij eenvoudig anders aanpakken en merk je dat je leven prettiger wordt en dat je meer geniet.

  1. Stel orde op zaken!

    ‘Een mens moet chaos in zichzelf hebben, wil hij het leven schenken aan een dansende ster’
    Irvin D. Yalom; de Schopenhauerkuur

    8144978_sZorg voor overzicht in je leven. Een opgeruimd huis creëert ruimte in je hoofd. Aan een opgeruimd bureau werkt het lekkerder, althans dat vind ik. Dat geldt niet voor iedereen. Er zijn mensen die houden er van om papieren kris-kras over tafel of bureau te verspreiden en er zijn mensen die houden van orde en van stapeltjes maken. Ik hou van stapeltjes. Als je orde op zaken stelt geeft dit je minder stress, dus meer ontspanning, meer controle en meer zelfvertrouwen. Bij orde op zaken stellen hoort weggooien wat je niet meer nodig hebt. Misschien helpen de volgende twee vragen je, als je moeilijk afstand doet van dingen die je verzameld hebt.

    • Is hetgeen waarover je twijfelt om het weg te gooien of te bewaren van grote waarde voor je?
      Bepaal wat je echt mooi en belangrijk vindt.
    • Is het onmisbaar in jouw leven?
      Bepaal zo wat van toegevoegde waarde is voor je omgeving.
      Van de rest neem je afscheid en doe je weg.
      en….
  2. Ga dingen DOEN!

    Als je geen tijd hebt om te ontspannen, maak dan tijd om te ontspannen’, Sydney J. Harris

    Het Rosie ProjectGun jezelf regelmatig de tijd om iets leuks te doen. Alleen of samen met anderen. Neem initiatief. Hoe moeilijk het soms is om in beweging te komen, doe het toch. Als je daarna bezig bent of terugkijkt op een geslaagde actie, zul je je tevreden voelen en trots zijn op jezelf dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Een van de dingen waar ik blij van word, is samen met mijn partner op de fiets naar Amsterdam gaan voor een museum- of filmbezoek. Een andere keer is een half uurtje met een boek op de bank genoeg. Bijvoorbeeld met het Rosie Project.
    Een mooi, grappig en warm verhaal over de autistische Don Tillman.

  3. Zorg goed voor jezelf met aandacht voor je lichaam en geest!

    ‘Zorg goed voor je lichaam, het is het enige lichaam dat je hebt!

    vrouwenkrachtLichaam en geest zijn in wisselwerking met elkaar. Draag zorg voor je lichaam door een gezond eetpatroon en voldoende lichaamsbeweging. Makkelijk gezegd. Ken je het ook? Keer op keer neem je jezelf voor: ‘vanaf nu ga ik gezond eten en regelmatig sporten’. Keer op keer komt het er niet of maar heel even van. Hoe doorbreek je dit patroon? Wat helpt is dat je je voorstelt hoe je je voelt na een week gezond eten en regelmatig sporten. Wat merk je dan aan je lichaam? Hoe voel je je dan? Stel je voor dat je energieker bent en minder last hebt van stress. Als je het besluit neemt om je voornemen echt uit te gaan voeren, krijg je ook steeds minder last van emotie-eten en -drinken. Kortom, je lichaam en geest komen steeds meer in balans.

  4. Neem de touwtjes in handen!

    ‘Vele wegen kent dit leven,
    maar van al die wegen is er één die jij te gaan hebt
    maar van al die wegen is er één die jij te gaan hebt.
    Die éne is voor jou, die éne slechts.
    En of je wilt of niet, díe weg heb je te gaan.
    De keuze is dus niet de weg, want die koos jou.
    De keuze is de wijze, hoe die weg te gaan.
    Met onwil om de kuilen en de stenen,
    met verzet omdat de zon een weg die door ravijnen gaat,
    haast niet bereiken kan.
    Of met de wil om aan het einde van die weg milder te zijn
    en wijzer  dan aan het begin.
    De weg koos jou, kies jij ook hem?”

    Uit: “Tot overblijft wat echt is: Jij”,  naar Dag Hammarskjöld.
    Sta er iedere dag bij stil dat jij de regie hebt over jouw leven. Jij bent verantwoordelijk. Het leven overkomt je niet en je bent alleen afhankelijk van jezelf om je leven leuker te maken.
    Begin je zinnen maar eens een tijdje met ‘ik kies er voor om…….’ En merk wat er dan gebeurt.

  5. Leef in het nu!

    Drenkelingenhuisje in de buurt van de Boschplaat op TerschellingJe gedachten spelen een grote rol bij leven in het nu. Je gedachten stellen je in staat om te reizen in de tijd. Soms sta je stil bij wat er gebeurd is en voordat je het weet ben je bezig met je boodschappenlijst voor het komend weekend. Je doet dingen op de automatische piloot, zonder erbij na te denken. Je bent met je gedachten heel ergens anders.
    Experiment:
    Richt je aandacht maar eens op datgene wat je al een tijdje bezig houdt. Het kan van alles zijn. Ontspan je ogen, zodat ze halfopen zijn en adem een paar keer diep in en uit. Neem hier even de tijd voor…….
    Je ogen glijden vervolgens een aantal maal over de volgende tekst:

    ‘het nu: het moment in de eeuwigheid dat de teleurstelling van de hoop scheidt’.

    Je ademt rustig door. Je merkt dat je in dit hier en nu de geluiden om je heen hoort. Misschien bereikt een flard van een geur je neus of bemerk je een smaak in je mond. Je bent je bewust van je ademhaling die steeds rustiger wordt. Neem ook hier even de tijd voor…..
    Had je in dat moment een probleem? Voelde je je gespannen? Maakte je je ergens zorgen over? Ik weet zeker dat als je steeds vaker stilstaat bij het hier en nu, je meer en meer geluk zult ervaren. Op deze manier maak je je leven een stuk leuker.

    Ik ben benieuwd naar je reactie. Ook eventuele vragen die de punten bij je oproepen zijn welkom in het kader hieronder. Ik beloof je dat ik ze zal beantwoorden.

    Marjan Dolsma

Plaats een reactie