Stress versnelt mogelijk veroudering

Mensen die vaak en veel blootgesteld zijn aan stress of negatieve emoties, verouderen mogelijk sneller, lees ik op nu.nl. Dat blijkt uit onderzoek van het UMC Groningen.

Stress

Stress gesprekEr wordt veel over gepraat en iedereen heeft er wel eens last van. De één kan er beter tegen dan de ander. Maar wat is stress precies?

Stress betekent spanning of druk. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.

Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is ook een gezonde en natuurlijke reactie van het lichaam. Denk maar aan de vlucht- en vechtreactie.  De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt.

Evenwicht

De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Bij een te grote draaglast is er sprake van belasting van buitenaf of van eisen die je jezelf oplegt. Deze belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stress-situaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen. Op het moment dat je te weing mogelijkehden hebt om deze belasting te voorkomen of er mee om te gaan, slaat de balans door naar de stresskant.

Eigenschappen

Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen. Dit kan liggen aan de volgende eigenschappen:

  • Perfectionisme
    ambitie, prestatiegerichtheid, competitie, gehaastheid, niet ‘niets’ kunnen doen, vaak twee dingen tegelijk doen.
  • De lat hoog leggen en dingen ‘moeten’ van jezelf
  • Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij anderen en streven naar waardering van mensen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor jezelf opkomen
  • Meer geven dan ontvangen (bijvoorbeeld steun vragen)
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en op je eigen leven

Gelukkig kun je zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren. Je kunt leren om assertiever te reagerenen, bouwen aan zelfvertrouwen en ook kun je leren meer realistische eisen te stellen.

Ook ongezonde leef- en werkgewoonten kunnen de draagkracht verminderen. Verkeerde eetgewoonten, te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging en een tekort aan slaap en ontspanning bijvoorbeeld. Maar ook een slechte organisatie van het werk, te veel werken en te weinig pauzes nemen dragen bij. Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.

Symptomen

Ongezonde stress kan zich op verschillende manieren uiten:

  • Lichamelijke signalen
  • Psychische signalen
  • Gedragssignalen
  • Denk- en concentratieproblemen

Lichamelijke signalen
Hangen samen met de verhoogde lichamelijke activiteit bij stress. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn, maar ook van hartkloppingen of spijsverteringstoornissen. Het afweersysteem kan door stress worden aangetast. Hierdoor word je ook vatbaarder voor verkoudheid en griep. Vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen zijn ook veel voorkomende stresssymptomen.

Psychisch
Gestreste mensen zijn vaak prikkelbaar of cynisch. Daarnaast kan stress ook gepaard gaan met gevoelens van machteloosheid, ongeluk of verveling. Ongezonde stress kan de stemming, de gemoedstoestand waarin iemand verkeert, sterk beïnvloeden. Mensen kunnen zich ook eenzaam voelen.

Gedrag
Bazig, snauwen, kritisch, maar ook overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten. Ongezonde stress kan ook veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken. Deze veranderingen komen onder andere voort uit de lichamelijke en psychische symptomen van stress. Prikkelbaarheid kan leiden tot conflicten en lusteloosheid of somberheid kan juist terugtrekken uit sociale contacten tot gevolg hebben.

Denken
Tot slot hebben mensen met stress vaak moeite met helder nadenken. Een gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen, concentratieproblemen, het komt allemaal voor. Ongezonde stress leidt vaak tot een negatief gedachtenpatroon: mensen kunnen hun gevoel voor humor kwijt raken.

Kom in beweging

Veel redenen om iets aan stress te doen!
Heb jij last van stress? Kom dan in beweging en vraag hier een gratis STRESSGESPREK aan. We maken vrijblijvend een bel- of skype afspraak. Je krijgt inzicht in je ‘stresshuishouding’ en praktische tips om meer in balans te komen.

Plaats een reactie